Tågluffa i Europa

bild-9  När du väl har bestämt dig för att tågluffa i Europa så är det bästa sättet att köpa ett – InterRail-kort. Ett sådan kort ger dig många valmöjligheter, men i korta drag innebär det att du köper ett som laddas med ett vissa antal resdagar. Under dessa resdagar kan du hoppa på vilket tåg som helst, men vill du vara säker på att få sitta eller sova så bör du reservera en sitt- eller sovplats. Visserligen tillkommer en avgift, men den är inte speciellt hög.  nder högsäsong så är risken stor att tågen är fullbokade eller har väldigt få platser avsatta för InterRail. Då är det en bokning som krävs. Så därför är det viktigt att planera sin rutt innan man ger sig ut för att kunna få reda på om det krävs någon bokning innan. Vissa privatägda tågbolag, så som till exempel Eurostar, Thalys och Thello, som det inte går att utnyttja sitt InterRail-kort på. Men du får rabatt på din biljett vid uppvisat InterRail-kort. De tågen som man å andra sidan bara kan hoppa på är de statliga ägda tågbolagen i varje land. Det vill säga SJ:s motsvarighet i Europa. Vill du bara åka i ett speciellt land så finns det specialanpassade InterRail-kort för dess. Det heter One Country Pass. Dessa 30 länderna innefattar och gäller InterRail-kortet: Belgien, Bosnia-Herzegovina, Bulgarien, Danmark, Finland, Frankrike, Grekland, Holland, Irland, Italien, Kroatien, Luxemburg, Makedonien, Montenegro, Norge, Polen, Portugal, Rumänien, Serbien, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Schweiz, Tjeckien, Turkiet, Ungern och Österrike. Samt på rederiet Atticas båtar mellan Italien och Grekland. InterRail-kort finns inte för barn, del vis säga personer under 12 år. Barn åker nämligen gratis om de åker tillsammans med en förälder. Då får de egna speciella kort som används tillsammans med förälderns. Skulle ett barn resa utan föräldrar så kommer de vara tvungna att lösa ett ungdomskort. InterRail-kortet gäller inte i Sverige, kan vara bra att veta. Men däremot kan du få en stor rabatt på tågresor till eller från den svenska gränsen. Men denna rabatt gäller endast dagen innan eller dagen efter ditt InterRail-kort börjar gälla.
Page 4.1 Prislista för Global Pass

Ungdom: 12 – 25 år
Vuxen: 26 – 59 år
Senior: 60 år och uppåt
Ungdom Vuxen Senior
5 valfria resdagar inom 15 dagar 2 145: – 2 775: – 2 525: –
7 valfria resdagar inom 30 dagar 2 595: – 3 275: – 2 965: –
10 valfria resdagar inom 30 dagar 3 045: – 3 845: – 3 495: –
15 valfria resdagar inom 30 dagar 3 715: – 4 715: – 4 265: –
15 resdagar i följd 3 485: – 4 235: – 3 835: –
22 resdagar i följd 3 845: – 4 915: – 4 465: –
30 resdagar i följd 4 875: – 6 305: – 5 695: –

Ett tips är när du har ett InterRail-kort så fråga efter om det ger rabatt!

Page 4. 2 Tips på rutter!bild-8

Solen i Spanien
Rutt: Köpenhamn-Paris-Madrid-Barcelona-Köpenhamn
Reslängd: 10 dagar
Detta är en kort tågluff men du kommer ner hela vägen ner till solen. Första sträckan mellan Köpenhamn och Paris åker du dagtid men innebär två byten: först i Hamburg och sedan i ytterligare en tyska stad, Köln, Karlsruhe eller Frankfurt, eller i Bryssel. Som snabbast kan du åka hela sträcka på 12 timmar.
Sträckan mellan Paris och Madrid innebär också att du måste byta i till exempel i Avignon. Luffar du i juli så kan du passa på att stanna och uppleva teater-, film- och musikfestival. Eller så tar du direkttåget Paris-Barcelona, 6,5 timmar och sedan ett snabbtåg till Madrid, 2,5 timmar.
Sådär ja nu är du framme i solen. Passa på att uppleva den spanska kulturen med tapas och annat gott. Eller ta dig någon av badorterna och ta dig ett dopp i Medelhavet.
När det är dags att vända hemåt så gör du bara samma tur fast tvärtom.

fort. Tågluff Europa
bild-10Älskade Centraleuropa

Rutt: Köpenhamn-Berlin-Prag-Wien-Budapest-Zagreb-Salzburg- München-Köpenhamn
Rutt: 3 veckor
Före murens fall 1989 sa vi att Prag, Budapest och Zagreb låg i Östeuropa. Men tar du dig en titt på en Europakarta så ser du att Prag befinner si väster om Stockholm. Det här är Centraleuropa!

Tar du eftermiddagståget från Köpenhamn till Berlin så tar det 7,5 timmar inklusive tågbyte i Hamburg och då är du framme i Berlin strax före midnatt, lagom till att det börjar bli livat i barerna.

Det finns direkttåg till Prag tar cirka 4,5 timme och de går flera gånger om dagen.
När du väl har upplevt Prag så åker du till Europas gamla imperiehuvudstad Wien som du kan åka direkt till, tar cirka 4 timmar.

Därefter så är det dags att besöka Budapest med speciella badhusen och tokajervinerna i Budapest. Som bara ligger 2,5 timmes tågresa bort.

Stanna några dagar både i Prag, Wien och Budapest för det finns mycket kultur och sevärdheter där.

fort Tågluff i Europabild-11

Italienska kanaler och grekiska öar
Rutt: Köpenamn-Hamburg-München-Venedig-Florens-Rom-Brindisi-Patras-Anten-Skopje-Belgrad-Wien-BerlinKöpenhamn
Reslängd: 30 dagar

Detta är en längre, kanske något som du tänker på en klassisk tågluff. Luffen varar en hel månad och bjuder på sydeuropeiska storstäder och grekiska öar.

Börja med att ta snabbtåget från Köpenhamn till Hamburg. Där kan du passa på att upptäcka den baktalade staden: strosa i de Venediglika hamnmagasinskvarteren som klarade sig undan andra världskrigets bomber och besök de coola caféerna på den hippa gatan Markstrasse.

Det går direkttåg till München från Hamburg, 5,5 timmar. Då kan du passa på att äta lunch i den fina restaurangvagnen som har dukat med vita linnedukar och har bordsservering. Och passa på och smaka på något av de goda Moselvinerna.

Sträckan mellan München och Venedig så kan du byta i Verona, där Romeo och Julia utspelade sig, eller ta direkttåget. Dagtidståget tar 6,5 timmar eller ett av Europas sällsynta nattåg 8,5 timmar som avgår runt midnatt. Somna med utsikt över Alperna och vakna till dofterna från Medelhavet.

Därefter från Venedig åker du fort till Florens, 2 timmar, där du hittar alla konstskatterna. Dessutom an av de städer som har mest räls.
När du har upplevt Florens så kan du ta snabbtåget till Rom, 1 timme och 20 minuter.
Besöket i Rom får du räkna med att det tar några dagar.

fasffort. Tågluff Europa

Därefter tar du ett direkttåg ner till klacken i Italien, Brindisi, 5 timmar. Den rutt är en av de klassiska tågluffar rutterna som åktes flitigt på 1970- och 1980-talen.
I Brindisi tar du färja över till den grekiska ön Korfu och Patras som ligger på det grekiska fastlandet på halvön Peloponnesos. Har du InterRail Global så ingår färjeturerna på rederierna Superfast Ferries and Blus Star Ferries.

När du väl kommer till Patras så tar du tåget till Aten, sedan tunnelbanan till hamnen Pireus och ger dig ut på en ö-luff. Möjligheterna är oändliga! Du har öar som Egina, Poros, Hydra, Mykonos, Naxos och Santorini med flera.

Efter ö-luffen tar du dig tillbaka till Aten då du ska bege dig hemåt igen över Balkan. Ta tåget till Makedoniens huvudstad Skopje, 9 timmar. Som har både minareter och kullerstensgränder som central-europeisk puls. Och i Skopje hoppar du på direkttåget till Belgrad, 9,5 timmar, som är en stad fylld med galet men hjärtligt och fartfyllt bar- och klubbliv.

När det sedan gäller tåget från Belgrad till Wien har du två val. Antigen tar du nattåget, 9 timmar, som anländer till Budapest vid 6 – tiden på morgonen. Där i den ungerska staden byter du till snabbtåget till Wien, 1,5 timme. Eller så tar du direkttåget hela vägen Belgrad – Wien som avgår i gryningen och tar 12,5 timmar.asdfas

Från Wien finns ett av dessa utrotningshotade nattåg, som går direkt till Berlin, 10,5 timme. Du hinner got och väl med att ta en go öl i restaurangvagnen innan du kryper till kojs i kupén för att vakna och äta frukost i restaurangvagnen med du njuter över utsikten ut över Brandenburgs böljande ängar. Du kommer fram till Berlin runt 9-tiden på morgonen.

De sista sträckorna på din 30 dagars tågluff blir Berlin – Hamburg, för att sedan ta den sista biten mellan Hamburg och Köpenhamn. Stanna gärna till i den danska huvudstaden för att gå på Ströget eller krogarna runt Nyhavn.
Därefter så tar du bara tåget över Öresundsbron och du har tillbaka till svensk mark igen.